روستای دره دنگ روستایی در یک منطقه کوهستانی سردسیر بین شهرستان های دورود و الیگودرز، در نزدیکی دریاچه گهر و دره نیگاه واقع شده. که منطقه‌ای با طبیعت زیبا و کوهها و دره ها پوشیده جنگلهای انبوه است. روستای دره دنگ از توابع بخش ززوماهرو واقع درشهرستان الیگودرز استان لرستان  ایران عزیز می‌باشد.

جاده ورودی روستای دره‌ دنگ
جاده ورودی روستای دره‌ دنگ

مردم این روستا از طایفه کهن پولادوند ایل مئیوند بختیاری که به تیره دره‌دنگی، مشهور است که به زبان لری شاخه بختیاری گویش مئیوندی تکلم می‌کنند.

این روستا که در دهستان ززغربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۸۵ جمیعت ۶٧ خانوار آن،  ۴۵١ نفر می‌باشد. که شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است. در این روستا امکانات اولیه محدودی ازقبیل: خانه بهداشت، مخابرات و … وجود دارد.

نمایی از روستای دره‌ دنگ
نمایی از روستای دره‌ دنگ

جاذبه های گردشگری و توانمندی های این روستا به شرح ذیل میباشد:

هفت کوه

هفت‌کوه که شامل هفت کوه متوالی که به ترتیب زیبا و چشم نوازی هرکدام به فاصله ای

۶۰۰ ، ۶۰۰ ، ۵۰۰ ، ۴۵۰ ، ۴۰۰ ،۳۰۰ ، ۲۵۰ در کنار هم استوارشده اند.

دشت چالاو(چالاب) :

چالاو در گویش مئیوند به معنی دشت پر آب است‌ چالاب این دشت نسبتأ کوچک اما حاصلخیز که دارای زمینهای مرغوب جهت کشاورزی می‌باشد عموما توسط کشاورزی محلی ایل مئیوند ساکن روستای دره دنگ به زیر کشت محصولاتی نظیر گندم، جو، نخود، عدس و… می‌رود که حاصل محصولی مرغوب می‌باشد.

دشت چالاب
دشت چالاب

دشت چالاب با خاکی حاصلخیز مرکز اصلی کشاورزی این روستا است. مساحت آن حدود ۷۰ هکتار تخمین زده می‌شود و متاسفانه به دلایل مختلفی کشت در آن از نوع کشت دیم می‌باشد که نیاز است اداره جهادکشاورزی الیگودرز و استان لرستان به یاری کشاورزان زحمت کش این روستا بشتابند.

این دشت در دامنه سلسله کوههای، هفت‌کوه دره دنگ واقع شده است و از این جهت محل مناسبی برای زدن چاه های آب برای کشاورزی و یا انتقال آب از چشمه های مجاور می‌باشد. کشاورزی آبی در این دشت تا ابتدای فصل تابستان که آب‌های سطحی فراوانی روی زمین جاری هستند امکان پذیر است در ادامه برای فصل زراعی با یک مدیریت حساب شده آب می‌توان کشت و کار منطقه را توسعه داد که این مهم نیاز به حضور کارشناسان خبره مهندسی آب دارد و همت سازمان جهاد کشاورزی استان دعوت از مشاوران قوی و تامین اعتبار لازم را دارد.

البته در حدود ۳۰ سال پیش اهالی این روستا با امکانات اولیه که در اختیار داشتن اقدام به حفر یک حلقه چاه به عمق حدود ۷ متر کرده بودند و که بعد از چندین سال با پایین رفتن عمق آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی آن هم خشک شد.

راه حمل و نقل محصولات کشاورزی این روستا متاسفانه با حیوان صورت می گیرد ولی برای  کاشت و برداشت محصول از تراکتور و دروگر استفاده می‌شود که لازم است جاده ای مناسب برای آن ساخته شود.

دشت تشکذار :

دومین دشتی است در روستای دره دنگ که زمینهای حاصلخیزی برای کشاورزی دارا می‌باشد و در ناحیه بالایی روستا قرار دارد. در این دشت کوچک لاله های واژگون زیادی در فصل بهار روییده می شود منظره زیبایی بوجود می‌آورند و گونه هایی از قارچ از نوع کما، گل و… در آن رشد می کند.

چشمه ی شیخ مراد:

چشمه‌های روستای دره دنگ شامل: شیخ مراد، هرپ، ناشت، دره کومه، دره نار، خوارسون، شه، کله واز، بردچالاب، هلیسون، موهر و … می‌باشند.

چشمه شیخ مراد
چشمه شیخ مراد

در بین چشمه های فوق چشمه شیخ مراد این چشمه  که از دل زمین می‌جوشد دارای یک ویژگی خارق العاده می‌باشد که می‌تواند به بیرون آمدن ماهی از آن‌ اشاره کرد.این چشمه که مکان بسیار عالی برای گردشگری، تفریح و سرگرمی و ورزش های آبی می‌باشد؛ که در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری است که به سوی خود جذب می‌کند بوده است.

چوک مهندس :

در کنار اولین کوه، هفت کوه دره دنگ، قله ای است به نام چوک مهندس که به فاصله ۱۵۰۰متری اولین کوه قرار دارد. که در زمانهای قدیم محلی برای فرود و برخاست هلیکوپتر بوده است. در بالای این کوه به راحتی می توانید ، کوه های، پریزکوه، کوه ریل و کوهایی که در اطراف دریاچه زیبای گهر واقع شده اند می توان مشاهده کرد.

تنوع زیستی و حیات وحش منطقه:

در این کوه تنوع زیستی زیادی از جانواران و پرندگان از قبیل بز کوهی، قوچ، خرس، پلنگ، گرگ، کفتار، خرگوش، چوله (جوجه تیغی)، گراز، سیاهگوش و …

و پرندگانی از قبیل کئک(کبک) ، آشو(عقاب) ، کبوتر، کوکدر(هوبره) ، کلاغ، بروک، لاشخور، شاهین، سیاکَر(سیاه کبک) و …. می توان در آن مشاهده کرد.

طبیعت روستای دره دنگ
طبیعت روستای دره دنگ

این کوه بالغ بر ۳۰۰ نوع گیاه می‌روید که گیاهان دارویی نیز از آن جمله اند، معروف ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آویشن: که دارای خاصیت دارویی زیاد می باشد.

گیاه کُلگروِه(پشمی) : که در درمان سرما خوردگی و تب شدید استفاده می شود.

بُسُر(بن‌سرخ) : که یک نوع ادویه محلی است که در بسیاری از غذا های سرخ کردنی سنتی ایل مئیوند استفاده می‌شود و در تبابت برای تسکین درد کلیه ها استفاده می شود.

پینه(پونه) و ریواس و چند نوع دیگر که در این کوه یافت میشود.

این کوه یک محل مناسبی برای چرای دام های مردم منطقه در فصل بهار و تابستان می‌باشد.

امامزاده سید بن علی (ع)

در فاصله ۵ کیلومتری این روستا امامزاده سیدبن علی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) قرار دارد که مردم روستا ارادت خاصی نسبت به آن دارند. و اموات روستای دره دنگ را در جوار مقبره امامزاده سید بن علی(ع) بخاک می‌سپارند.

روستا های اطراف درهدنگ:

روستاهایی که در جوار روستای زیبای دره دنگ قرار دارند با توجه به موقعیت جغرافیایی به شرح زیر می باشند.

این روستا از ناحیه شرقی به روستاهای کمرگپ، شیخان، دره چاه و از سمت غرب به روستاهای خان آباد، چنار، شمه پریان، وَزمستان، چشمه دره و سموخاه و از ناحیه شمال به روستاهای عمارت و تی و همچنین از سمت جنوب به روستاهای حیه، بنوار، اسلام آباد و قلعه نر همسایه است که مردم این روستا ها همگی از تیره‌های مختلف ایل مئیوند می‌باشند.

حفظ محیط زیست و نبود آموزش های لازم به روستایان

مشکل تهیه سوخت کافی یکی از مشکلات مردم این روستاست برای همین برخی از مردم اقدام به قطع درختان بلوط، برای تهیه سوخت هستند. متاسفانه برخی افراد هم در کار تجارت زغال هستند، چوپانها نیز به دلیل عدم آموزش های لازم و هم برای راحتی خودشان همیشه اره همراه دارند با برگ قطع درختان و با برگ بلوط گله را سیر می‌کنند.

که پیشنهاد می‌شود سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی بخشی از هزینه‌های خود را صرف آموزش متناسب با استعداد های موجود منطقه برای بهبود کسب و کار روستایان و تقویت فرهنگ حفظ محیط زیست کند.

 

اگر شما اهل روستای دره‌ دنگ هستید به ما کمک کنید تا این روستا را بهتر معرفی کنیم نام و عکس بزرگان روستا و عکس از محیط روستا برای ما بفرستید


نظرات

5 پاسخ به “روستای دره دنگ”

  1. با سلام.خدمت مدیر وب سایت مندیر.
    خواستم بگویم این مطالب را از وبلاگ من کپی گرفتی .
    به گرد اورنده این مطالب توجهی نداشتی.

    1. این مطلب ارسالی کاربران بوده و کامل باز نویسی شده
      از وبلاک شما اطلاعی نداشتیم

  2. نمایی زیبا از کوه هفت کوه روستای دره دنگ

دیدگاهتان را بنویسید

logo-samandehi