شاهپورآباد (الیگودرز)

شاهپورآباد، شهری کوچک و تازه تاسیس در شهرستان الیگودرز، استان لرستان کشور ایران است. که در گذشته به عنوان شهرک ابوذر شناخته می‌شد این شهر در جوار محوطه باستانی مشهور به کهنه شهر واقع شده است. این شهر مرکز بخش بربرود غربی می‌باشد  که در سال ۱۳۹۷ اولین شهردار این شهر اقای بهروزی نژاد انتخاب شد

مردم شناسی

بر اساس سرشماری سال هزار و سیصد و نود و پنج جمعیت شهر شاپور آباد ۱۵۲۲ نفر که رشد جمعیت دو درصدی نسبت به گذشته داشته است و براساس داده های مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸، جمعیت آن ۱۷۰۰نفر (۴۰۰خانوار) بوده‌است.

مردم شاپور آباد به لری بختیاری بُربرودی گویش می‌کنند

شغل و اقتصاد شهر

شغل اصلی مردم شاپورآباد کشاورزی بوده که متاسفانه با بی توجهی و عدم آینده نگری مسئولین در طرحهای آبرسانی و تونل قمرود در سالهای اخیر آب اکثر چاههای کشاورزی آن کم و یا خشک گردیده که بزرگترین خسارت را به کشاورزان منطقه وارد کرده است. .

قدمت تاریخی شاهپوراباد

شهر شاپورآباد مرکز بخش بربرود غربی ازتوابع شهرستان الیگودرز واقع در ۱۸ کیلومتری شهر الیگودرز است با پیشینه تاریخی غنی که بنا به برخی روایات قدمت آن به دوران ساسانیان و شاپور دوم برمی گردد. همجواری آن با شهر تاریخی و قدیمی و از بین رفته کهنه شهر(طلاشوران) دلیل بر این مدعاست. ساکنین آن را مردمی خونگرم از قوم بزرگ بختیاری با مذهب شیعه تشکیل داده اند. که البته در سالهای نه چندان دور نیز گروهی از ارامنه ساکن در ایران در کنار مسلمانان در آن ساکن بوده اند که بعدها به تهران و ارمنستان مهاجرت نمودند و تنها یادگار بجا مانده از ایشان آرامستان ارامنه و یاد و خاطره آنهاست. که البته تا چند سال گذشته هم بزرگان آنها برای تجدید خاطرات گذشته و دیدار با همسایگان قدیمیشان به شاپورآباد سفر می کردند.

منابع

١_«پیش شماره شهرستان‌های استان لرستان» (PDF). وب‌گاه مخابرات استان لرستان. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴.

۲_ «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه

logo-samandehi