عکس هچه

هچه در گویش بختیاری میوند

تلفظ کلمه هَچه

hače

حَچِه

هچه چیست؟

داشتن سرعت عمل در کوچ امری بسیار مهم است و همیشه بستن بار وقت زیادی می‌گیرد ولی عشایر هنگام مالکنو به یاری هچه به بستن بار سرعت می‌دهند. معمولا یکی از دو سر ورێس مجهز به یک هچه بزرگ چوبی است که به دقت تراشیده شده و وقتی می خواهند چیزی را ببندند ورێس را از دور آن عبور می دهند.

هچه، ابزاری است کاربردی که حالت قلاب دارد و توسط مردان ایل با دقت از چوب تراشیده می‌شود و بر روی ورئس دست بافت زنان ایل در قسمتی به نام جاهچه که از قبل به شکل حلقه مانند بافته شده است قرار می‌گیرد بدین شکل با هنر مندی زن و مرد مال بند برای تنگٛ کردن بار ساخته میشود.

هچه معمولا طول حدود بیست و پنج سانتی متر و عرض ده سانتی متر دارد و وسط آن یک سوراخ تقریبا مثلثی یا مستطیلی به عرض حدود هفت سانتی متر دارد تا بند را هنگام تنگ کردن از آن رد کنند. کنند.

مردان میوند هچه را با کمک تیشه و ابزار نوک تیزی که حدود یک سانتی‌ متر پهن است به نام قلم می‌تراشند بطور کلی ابزار نجاری عشایر میوند محدود به اره، تیشه، مِهرَد(سوهان چوب)، قلم و قلم تراش(چاقو کوچک تا شو جیبی) محدود است اما در مناطق روستایی از ابزارهای بیشتری استفاده می‌شود.

هَچه در نقشمایه، دست بافت های میوند

بافندگان لر با الگوبرداری از ابزار کاربردی هچه، نقشی تزئینی به نام نقش هَچه خلق کرده‌اند. این نقش به وفور در دستبافته های مردم میوند و سایر لر تباران یافت می‌شود که در روستاها یا مال(عشایری) زندگی می‌کنند، وجود دارد.

در جاجیم، قالی، هورها و… غیره می‌توان این نقش را دید.

نتیجه گیری :

در میوند واژه هَچه دو معنی به کار می‌رود

١_ قلابی چوبی که در یکسر ورێس قرار دارد و برای بستن بار استفاده می شود

٢_ نقش هنری در صنایع دستی میوند

✍️ نوشته روزبه سعادت

نطرتان در مورد واژه هچه و کاربرد آن حتماً در زیر همین فرسته برامون بفرستید بنویسید

  • شهر شاپور آباد

    شهر شاپور آباد

    شاهپورآباد (الیگودرز) شاهپورآباد، شهری کوچک و تازه تاسیس در شهرستان الیگودرز، استان لرستان کشور ایران است. که در گذشته به عنوان شهرک ابوذر شناخته می‌شد این شهر در جوار محوطه باستانی مشهور به کهنه شهر واقع شده است. این شهر مرکز بخش بربرود غربی می‌باشد  که در سال ۱۳۹۷ اولین شهردار این شهر اقای بهروزی…


  • معلم شهید ایل

    ?یادی از معلم شهیددورود….  ✍شهید محمد طونی در سال ۱۳۳۶ در روستای در میان از توابع شهرستان دورود، در یک خانواده ی مذهبی و متدین متولد شد. به علت سکونت برادر بزرگش در شهرستان دورود، دوران تحصیلات خود را در این شهر شروع کرد و موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته ی صنعت شد.…


  • چَم‌چیت

    چَم‌چیت

    روستای چَم‌چید یکی دیگر از روستاهای دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری حوزه سکونتی ایل مئیوند می‌باشد. چَم چیت، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دورود در استان لرستان ایران است.


  • اسداله ایرانشاهی “وفا”؛ شاعری از دیار ازنا

    اسداله ایرانشاهی “وفا”؛ شاعری از دیار ازنا

    در آغاز بهار، زمانی که طبیعت جان می‌گیرد، اسداله ایرانشاهی “وفا” در اول فروردین ۱۳۳۳ به دنیا آمد. او، شاعر و نویسنده‌ای که عشق به تاریخ و ادبیات را در دل داشت، تحصیلات خود را تا مقطع دکتری پیش برد و سپس به خدمت شهربانی پیوست. پس از سال‌ها خدمت، در سال ۱۳۷۸ بازنشسته شد…


  • واژه خلاقانه جدید لری رچ تاف

    واژه خلاقانه جدید لری رچ تاف

    به آبشار یخی در دامنه کوه پریز، در حد فاصل روستای دره‌اسفر(دره اسپر) و سراوند، منطقه‌ای که نزد ما میوندها با نام “رزوکستوݩ” شناخته می‌شود، خیره شده بودم. این منظره زیبا را از داخل کانال دورودیها مشاهده کردم و به واژه خلاقانۀ “رچ‌تاف” که در بحث اسمگذاری آنجا استفادۀ شده بود، توجُّـه‌ام، جلب شد. واقعا…


  • مقبره داوی‌تلنگ

    مقبره داوی‌تلنگ

    امامزاده داوی‌تلنگ


logo-samandehi